درون یک قطره آب چه خبره؟
_rh8.jpg)
ما در یک سطح از هستی زندگی میکنیم، اما باز هم هستند. این ابعاد پنهان واقعیت، همه جا هست. خیلی دور در فاصله سالهای نوری، در زیر پای ما و حتی درون من و شما؛ ما از اتم ساخته شدهایم. اتمهایی که در چشم شما هستند از ستارهها و کهکشانهای جهان شناخته شده، بیشترند. این برای همه اجسام بزرگتر از نوک انگشت کوچک شما هم صادقه. من مجموعه ۳ میلیارد، میلیارد، میلیارد اتمی هستم که به شکل پیچیدهای در اومدن، به نام نیل دگرس تایسن؛ شما مجموعه مشابهای با اسمی متفاوت هستید. ما اصولا اینطوری به خودمون فکر نمیکنیم چون این سطح از واقعیت، ورای قلمرو ادراکات ما قرار داده ، اما اجازه نمیدیم ما رو متوقف کنه میتونیم بیشتر در شگفتی فرو بریم.
اتمها باعث میشن ماده کارهای بامزهای بکنه. برای فهم آب، باید بفهمید اتم هاش چیکار میکنن؟ هر مولکول آب از دو اتم کوچولوی هیدروژن تشکیل شده که به اتم اکسیژن بزرگتری متصلاند به خاطر همین بهش میگیم H2O . اگر خیلی گرم یا سرد نباشه مولکولها میتونن روی هم بلغزن و سر بخورن هنوز هم بین مولکولها یکجور چسبندگی وجود داره اما اونقدری نیست که اونها رو به شکل جامد دربیاره این چیزیه که باعث مایع بودن میشه.

قسمت دوم دوستی بین دومرد...
ما را در سایت قسمت دوم دوستی بین دومرد دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 166 تاريخ: چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 17:42