ستارگان دنباله دار

خرید بک لینک

ستارگان دنباله دار

ما با معمایی به دنیا آمده ایم ،معمایی که حداقل از وقتی انسان بوده ایم همراه ماست .در این دنیای کوچک ،زیر پتوی ستاره ها بیدار شدیم .مثل بچه ای که جلوی دری رها شده ! بدون هیچ یادداشتی که بگه از کجا اومدیم و کی هستیم؟ و جهان ما چطور به وجود اومد؟ و بدون ایده ای که چطور از انزوای کیهانی خود بیرون بیاییم . ما باید همه رو خودمون میفهمیدیم . بهترین چیزی هم که داشتیم ،هوشمون بود. مخصوصا نعمت تشخیص الگو که طی اعصار متمادی تکامل تقویت یافته بود.نعمتی که برای تشخیص شکار و شکارچی خوب بود ،گیاهان سمی را از مغذی تشخیص می داد ،باعث میشد شانس بیشتری برای زندگی و تولید مثل باشه .

تمدن های سرتاسر سیاره به ستاره های یکسانی نگاه کردند و تصاویر متفاوتی در بالای سر خود دیدند . ما از این نعمت تشخیص الگو در طبیعت استفاده کردیم .تا تقویم رو از اسمان بخونیم و پیام های نوشته شده در ستاره ها به پدران و مادران ما میگفت .کی در جایی توقف کرده و اردوگاه بزنند و کی حرکت یا کوچ کنند یا چه موقع باران و سرما در راهه. وقتی ارتباط مستقیمی بین حرکت ستارگان و گردش فصلی حیات روی زمین پیدا کردند طبیعتا ،نتیجه گرفتند که اتفاقی که اون بالا داره میفته باید به ما ،این پایین مربوط باشه . در واقع اگر آُسمان ،یک تقویم بود و کسی یک یادداشت بالای آن می چسباند به غیر از یک پیام چی میتونست باشه؟ مثلا هنگام ظهور یک ستاره دنباله دار انسان ها اون رو به خود میگرفتند همه تمدن های بشری بر این تصور بودن که ستاره دنباله دار باید پیامی از خدایان...یا خدایی خاص باشد . و تقریبا به طور یکسان پیشینیان ما نتیجه گرفتند ،که ظهور ستارگان دنباله دار،اتفاق خوبی نیست.

فرقی نداشت که شما ار چه قومی باشید ستاره های دنباله دار فال شوم سرنوشت بودند تنها تفاوت میان آنها ماهیت دقیق فاجعه در پیش رو بود . برای قوم ماسای در شرق آفریقا ستاره دنباله دار به معنای خشک سالی بود .برای قوم زولو در جنوب به معنی جنگ ،برای مردم اگهاپ در غرب نشانه مریضی برای قوم لوبا ستاره دنباله دار مرگ یک پیشوا را پیشگویی میکرد .

اما چینی های باستان در 1400 سال قبل از میلاد شروع به ثبت و فهرست بندی ،ظهور ستاره های دنباله دار کردند.یک ستاره با سه دنباله به معنی بلایی برای کشور بود.

استعداد انسان در تشخیص الگو شمشیری دو لبه است ،ما مخصوصا در پیدا کردن الگو هایی که که واقعا وجود ندارند خوب عمل میکنیم .چیزی که به تشخیص الگوی اشتباه معروفه.

ما عاشق خاص بودن هستیم ،برای نشانه ها ی اینکه،وجود شخص ما معنای خاصی برای عالم داره با این هدف ،همگی به حدی مشتاقیم که خودمون و بقیه رو گول بزنیم مثلا هشداری الهی در یک ستاره دنباله دار پیدا کنیم .امروزه دقیقا میدونیم ستاره های دنباله دار از کجا میان و از چی ساخته شدن .

ستارگان دنباله دار توده کوه هایی از سنگ و یخ هستند بقایای تولد منظومه شمسی اسمش هست ابر اورت .که از نام یان اورت ،اخترشناس معروف هلندی گرفته شده است .این اخترشناس وجود ابر اورت را در سال 1950پیش بینی کرده بود. او سعی داشت پاردوکسی رو حل کنه . در ادامه این پارادوکس رو توضیح میدیم و شرح میدم که چطور اورت موفق به حل این پارادوکس شد

. راه های زیادی برای مرگ ستاره های دنباله دار وجود داره ، اونها از مدار سیارات عبور میکنند ،مدام با اونها برخورد میکنند.

ستاره های دنباله دار عموما از یخ اند بنابراین هر موقع به خورشید نزدیک میشن ،بخشی از خودشون رو در جریان تبخیر از دست میدن و بعد از هزاران رفت و امد یخ اونها تماما از بین میره و از دنباله دار یک سیارک باقی میمونه ،ستاره های دنباله دار از لحاظ گرانش میتونن به بیرون از منظومه شمسی پرت بشن و به فضا تبعید بشن و بازهم،هرجوری هست .ستاره های دنباله دار خواهند اومد. اورت و ستاره شناسان دیگر فک میکردند که ستاره های دنباله دار واقعا از کجا میان؟ اورت نرخ ظهور ستاره های دنباله دار جدید رو اندازه گرفت و نتیجه گرفت که حتما ازدحامی عظیم و کروی شکل از انها در فاصله چند سال نوری خورشید را فراگرفته .

حتی بعد از تمام اکتشافاتی که در مورد ستاره های دنباله دار و منظومه شمسی،دهه ها انجام دادیم ، منطق اورت هنوز هم پابرجاست .البته ناگفته نمونه که کسی تا حالا منطقه ابر اورت رو ندیده. و البته تواناییش رو هم فعلا نداریم . اونجا تاریکه و فاصله هر دنباله دار تا نزدیک ترین همسایه اش ،تقریبا از زمین تا سیاره زحله.اما علم قدرت های خاص خودمون رو بهمون داده ،علم به یان اورت نعمت پیش گویی داد اورت همچنین اولین نفری بود که به درستی فاصله خورشید تا مرکز کهکشان ما رو تخمین زد .که این موضوع واقعا دستاورد بزرگیه که ببینیم در کجای راه شیری قرار داریم .ستاره ما حدود30هزار سال نوری از مرکز فاصله داره .اورت همچنین اولین کسی بود که از تلسکوپ رادیویی برای ترسیم ساختار حلزونی کهکشان استفاده کرد و کشف کرد که مرکز کهکشان ما محل انفجاری غول آسا بوده اولین نشانه برای اینکه شاید سیاه چاله ا ی فوق العاده عظیم در اون ناحیه پنهان باشه این واقعیت که بیشتر ما اسم قتل عام کننده ها رو میدونیم ،اما هیچوقت اسم یان اورت به گوشمون نخورده . چیزی درموردمون میگه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ابراورت چنان عظیمه که یکی از ستاره های دنباله دارش حدود یک میلیون سال طول میکشه تا یک دور ،به دور خورشید بزنه .

تصویر بالا تصویری از لبه منظومه شمسی است در اینجا حتی کششی کوچک از گرانش یک تاره گذرا میتونه بعضی از این ستاره های دنباله دار رو از اسارت جاذبه خورشید آزاد کنه .بعضی از ستاره های دنباله دار به بیرون از منظومه شمسی پرت میشن و در فضای بین ستاره ای سرگردان میشن .اما بقیه انها سرنوشت متفاوتی دارن .

این ستاره دنباله دار در حال سقوط به سمت خورشیدهست در حال سرعت گرفتن در سقوطی آزاد.که صدها هزار سال ادامه داشته. وقتی جاذبه نپتون تکون دیگه بهش میده ،تغییر کوچکی در مسیر ایجاد میشه

سپس مشتری مقتدر ،حجیم ترین جسم بعد از خورشید در منظومه شمسی با قدرت گرانشش ستاره دنباله دار رو جدب میکنه و مسیرش رو کج میکنه وقتی ستاره دنباله دار ما به منظومه شمسی درونی میرسه گرمای خورشید اون رو میپزه و دگروگونی زیبایی آغاز میشه

توده یخ بی مصرف و خاکستری ،حالا مزین به هاله ای درخشان و یک دنباله است.درمدت چهل هزار نسل از بشریت باید تقریبا 100 هزار ظهور دنباله داری روشن اتفاق افتاده باشه برای اون همه وقت بهترین کاری که میتونستیم بکنیم نگاه کردن با ناچاری به آُسمان بوده .

قسمت دوم دوستی بین دومرد...

ما را در سایت قسمت دوم دوستی بین دومرد دنبال می‌کنید

برچسب: ستارگان, نویسنده: بازدید: 58 تاريخ: شنبه 6 آبان 1396 ساعت: 20:36

صفحه بندی