حیات در نقطه ای دیگر از منظومه شمسی
اما در دنیاهایی دیگر با تاریخ شیمیایی و تکاملی کاملا متفاوت از سیاره ما حیات چه شمایلی دارد ؟
در این مطلب به دنیایی کاملا متفاوت از زمین میپردازیم که شاید پناهگاه حیات باشد اگر اینگونه باشد قطعا حیات در آنچا متفاوت با هرچیزی خواهد بود که تاکنون دیده ایم .یکی از ماه های (قمر)سیاره زحل به اسم تیتان را مه و ابر ها به طور کامل پوشانده اند .همانند زمین تیتان هم جوی دارد که عمدتا از نیتروژن تشکیل شده است اما چهار برابر چگال تر از جو زمین است در هوای تیتان خبری از اکسیژن نیست و بسیار سردتر از هرجایی روی زمین است .برای دیدن سطح تیتان باید از چند صدکیلومتر مه غلیظ عبور کنیم .اما در زیر این مه ها چشم اندازی پنهان شده است که به گونه ی عجیبی آشنا است .
تیتان تنها دنیای دیگر منظومه شمسی است که در آن باران میبارد و دارای رودخانه و خطوط ساحلی است.روی تیتان صدها دریاچه وجود دارد .یکی از آنها دریاچه سوپریور از آمریکای شمالی هم بزرگ تر است

بخار از این دریاچه ها به هوا برمی خیزد چگال شده و به شکل باران به سطح برمیگردد.باران رودخانه ها را جاری میکند و آنها دره ها را در چشم انداز آن تراش میدهند .درست مانند زمین .
اما با یک تفاوت بسیار بزرگ،روی تیتان ،دریاها و باران از آّب ساخته نشده اند بلکه از متان و اتان شکل گرفته اند روی زمین این مولکول ها گاز طبیعی را شکل میدهند اما روی تیتان یخ زده، این گازها به صورت مایع هستند .تیتان مقدار زیادی هم اب دارد اما همه ی آن آّب ها به شکل یخ زده و به سختی سنگ هستند. در واقع چشم انداز سطحی و کوهستان های تیتان عمدتا از یخ آّب ساخته شده است.
با دمای چند صد درجه زیر صقر تیتان خیلی سردتر از آن است که آّب بخواهد در آن زمانی به شکل مایع دربیاید..دانشمندان از زمان کارل ساگان تا کنون ستاره زیست شناس ها ،به این می اندیشند که آیا ممکن است حیات درون دریاچه های هیدروکربن های تیتان در حال شنا باشد.؟
بنیان های شیمیایی چنین حیاتی باید به طور کلی از هرآنچه ما میدانیم متقاوت باشد همه ی انواع حیات روی زمین به آب مایع وابیسته هستند و در سطح تیتان خبری از آن نیست اما میتوانیم گونه های دیگر از حیات را تصور کنیم شاید موجوداتی باشند که به جای اکسیژن ،هیدروژن تنفس میکنند و به جای دی اکسید کربن بازدمشان از متان است. شابد به جای شکر از استیلن برای منبع انرژی استفاده میکنند .
برای اینکه بفهمیم چطور چنین موجوداتی در تیتان میتوانند زندگی کنند بهتر است به زیر سطح تیتان در اعماق دریای کراکن برویم.که بسیار تاریک است (دریایی که نامش از نام هیولای دریایی اسطوره ای اقوام نورث الهام گرفته شده است) اگر همه ی نفت و گاز طبیعی روی زمین را جمع کنید تنها به اندازه بخش کوچکی از ذخایر تیتان خواهد شد .

این تصویری احتمالی از 200متری زیر سطح تیتان در دریای کراکن هست .شاید با کمی دقت بتوان در زیر سطح تیتان متوجه چیزی شد ؟آیا به نظر شما در این قسمت از تیتان میتوان شاهد حیاتی متفاوت بود؟
برای پاسخ به این سوال بهتر است حیات روی سیاره مان را درنظر بگیریم.این تصویر زمین در 4 میلیارد سال قبل و پیش از آغاز حیات است

هیچ کس نمیداند حیات چگونه آغاز شد و اغلب شواهد از آن زمان در اثر برخوردها و فرسایش ها نابوده شده اند .درواقع علم در مرز میان دانایی و جهالت گام بر میدارد ما ازاینکه به ندانستن اعتراف کنیم نمیترسیم و هیچ شرمساری در آن وچود ندارد تنها شرمساری در آن است که تظاهر کنیم همه ی جواب ها را میدانیم .شاید یکی از ما ها اولین کسانی باشد که راز چگونگی ـآعاز حیات روی زمین را حل خواهد کرد .شواهد از میکروب های زنده ،نشان میدهد که آنها ، به عنوان نخستین اجداد ما ،دماهای بالا را ترجیح میدادند .شاید حیات روی زمین از آب های گرم سر برآورده باشد در کنار منافذ آتشفشانی زیر آّب .
حیات در زمین 4 میلیارد سال پیش از موجوداتی که هنوز توانایی تشخیص روز از شب را نداشتند آغاز شد و تا موجوداتی که به کاوش عالم پرداخته اند ادامه یافت. حیاتی که مدیون مولکول های کوچک است این حیات حاصل برخی از کارهایی است که مولکول ها در طول 4 میلیارد سال در طی یک روند تکاملی انجام میدهند.
کسی چه میداند شاید داستان حیات برای تیتان قمر سیاره زحل نیز یه شکلی متفاوت در حال جریان باشد.
قسمت دوم دوستی بین دومرد...
ما را در سایت قسمت دوم دوستی بین دومرد دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 58 تاريخ: شنبه 6 آبان 1396 ساعت: 20:36